KEPENTINGAN ILMU FITAN & ESKATOLOGI ISLAM


APA ITU ILMU FITAN & ESKATOLOGI ISLAM ? 

Subjek yang di bincangkan adalah berkait dgn ilmu Fitan & Eskatologi.. Eskatologi mungkin agak baru dan asing dari kefahaman masyarakat hari ini... Fitan & Eskatologi adalah ilmu Akhir Zaman dan ilmu strategi perang.


Boleh kata Eskatologi adalah Juzu' baru bagi mereka.. dan mereka perlukan masa utk menghadam info-info yang kita bincangkan..


Disiplin Eskatologi adalah memadankan hal-hal yang berlaku dengan surah Quran & Hadith-hadith akhir zaman..


Ia memerlukan kepekaan tinggi dan kefahaman terhadap murad Hadith-hadith tersebut.. ia agak mencabar bagi mereka kerana faktor-faktor yang mengikat mereka dan juga keterbatasan akal fikiran membuatkan mereka agak ketinggalan dalam aspek Askatalogi.. itu yang kita nampak hari ini..


Apa yang kita bincangkan adalah ilmu akhir zaman dalam menemukan kebijakan internal Ilahiah manusia, dengan berbagi ilmu dan informasi kebenaran dalam menjalani dunia Akhir Zaman yang berdasarkan Al-Quran, Sunnah dan Eskatologi Islam, Insyaallah.


Pengasas bidang ilmu Eskatologi Islam atau kajian ilmu akhiruzzaman adalah Imam Al-Ghazali, Ibn Kathir, Ibn Majah, Imam al-Bukhari, Ibn Khuzaimah dan ahli Sufi.Kini ilmu yg semakin 'hilang' ini diteruskan oleh Sheikh Maulama Imran Nazar Hosein secara meluas dgn menggabungkan KAJIAN, FAKTA, dan BUKTI dari aspek AGAMA, POLITIK, KEWANGAN, SAINS, EKONOMI, SEJARAH peradaban manusia, dan lain-lain, beserta dgn interpretasi ilmiah berpandukan kitab Al Quran dan As Sunnah (hadith).


sebenarnya agak panjang lebar ilmu ini jika saya hendak menulisnya..disini saya cuma nyatakan apa itu ilmu fitan & eskatologi islam secara ringkas sahaja..akan tetapi saya telah selitkan sebuah video daripada youtube..semoga bermanfaat...

https://www.youtube.com/watch?v=yVISV2JMppw

https://www.youtube.com/watch?v=e1_FblUHkEw

https://www.youtube.com/watch?v=j0Ixe5rFA3A

Comments

Popular posts from this blog

PERATURAN ASAS IKHTIAR HIDUP

pengenalan kepada ikhtiar hidup di dalam hutan.