Kebaikan Buah Durian Belanda


Dikenali juga sebagai graviola, buah Durian Belanda (annona muricata) memiliki duri yang besar, berbentuk hati dan berwarna hijau tumbuh di kawasan beriklim tropika. Diselaputi dengan rabung diluarnya dan mengandungi isi yang berjus di dalam. Kebaikan buah durian belanda ini menjadi warna hijau kekuningan dan hijau gelap ketika mentah. Ketika masak warnanya menjadi hijau cerah dan lembut. Maka, buah ini sangat berkait rapat dengan buah nona dan buah cerimoya dari sudut rupa dan rasanya. Isinya yang berwarna putih mengandungi biji yang berwarna hitam berkilat dan rasanya manis serta sedikit masam.

1.Membunuh Sel Kanser

Daun buah Durian Belanda telah terbukti sangat berkesan untuk membunuh 12 jenis sel kanser sebagaimana membunuh sel kolon, payu dara, prostat, paru – paru serta pankreas. Tidak sepert rawatan kimoterapi, daun buah Durian Belanda ini telah terbukti berkesan dalam membunuh 12 jenis sel kenser sekaligus mencegah penyakit kenser kolon, payu dara, prostat, paru paru dan pankreas.
Tidak seperti kimoterapi, daun ini boleh menyerang sel kenser tanpa meninggalkan apa – apa kesan sampingan seperti ketidak selesaan perut, kehilangan berat badan, keguguran rambut dan sebagainya. Tambahan pula, dengan daun Buah Durian Belanda ini, 10 000 kali lebih berkesan daripada rawatan kimoterapi dan adriamicin dalam melambatkan pertumbuhan sel kenser.
Untuk tujuan ini, 10 helai daun buah Durian Belanda tua perlu direbus dalam tiga cawan air. Air ini perlu diberikan kepada pesakit kanser sebanyak dua kali sehari dalam tempoh dua minggu sehinggalah tanda-tanda perubahan jelas kelihatan. Buahnya pula mengandungi sejenis bahan kimia iaitu acetogenin annonacinyang akan memberhentikan pertumbuhan sel-sel yang rosak sebelum menjadi kanser dan juga sangat berguna untuk melawan kenser payu dara. Daun buah ini bukan sahaja dapat membunuh sel-sel yang tidak normal malah juga membantu pertumbuhan sel secara sihat.

2.Bermanfaat untuk Jantung dan Mencegah Kerosakan Saraf

Vitamin B1 yang terkandung dalam buah Durian Belanda ini akan membantu meningkatkan kadar metabolisme, peredaran darah dan mencegah masalah saraf. Ia juga mengandungi vitamin B2 yang sangat penting dalam penghasilan tenaga dalam badan, penyimpanan lemak serta menjaga fungsi saraf dan mengelokkan otot jantung.

3.Merawat Buasir dan Keracunan makanan yang dihidapi oleh bayi

Buah Durian Belanda berkesan untuk merawat buasir. Maka untuk tujuan ini, perah buahnya untuk mendapatkan paling kurang satu cawan airnya dan minum dua kali sehari pada waktu pagi dan tengah hari untuk mendapatkan kelegaan. Bagi sembelit yang dihidapi oleh bayi pula, berikan 2-3 sudut makan jus buah ini kepada bayi tersebut.

4.Merawat Jangkitan di Saluran Air Kencing

Disebabkan oleh kelembapannya yang tinggi, buah Durian Belanda sangat berkesan untuk merawat dan mencegah jangkita pada saluran air kencing atau dikenali sebagai urinary tract infections ( UTI ), urethritis dan hematuria. Jusnya boleh diminum begitu sahaja untuk penghidap urethritis, hematuria dan jangkitan ringan pada hati.

5.Merawat Kutu Kepala

Daun buah Durian Belanda juga berkesan untuk mengelakkan parasit daripada membiak di kepala. Kutu kepala merupakan antara parasit yang mudah membiak maka secara tidak langsung akan menjejaskan kesihatan rambut. Ramuan yang dibuat daripada daun buah Durian Belanda boleh disapu pada kulit kepala untuk membuang kutu kepala.

sebenarnya banyak lagi kebaikan serta khasiat buah durian belanda ini kepada kesihatan kita..tapi hanya ini jee yang admin tahu serba sedikit..sebab nenek admin yang beritahu yang lain-lain dia lupa katanya..semoga bermanfaat..

Comments

Popular posts from this blog

PERATURAN ASAS IKHTIAR HIDUP

pengenalan kepada ikhtiar hidup di dalam hutan.